De belastingvrije delen van een Duitse uitkering

Situatie tot 2005:

Duitsland hanteerde tot 2005 het systeem dat premie voor de oudedagsvoorziening uit het netto inkomen werd betaald.

Dus NADAT er belasting over de inkomsten was geheven (Premie uit netto).

De latere pensioenuitkering zou dan niet meer belast worden.

Het beleggingsresultaat van het opgespaarde vermogen werd wel (Ertragssteuer) belast.

Nederland kende een dergelijk systeem vroeger ook.

 

Situatie na 2005:

2005 trad in Duitsland het 'Alterseinkunftegesetz' in werking. Ook wel bekend als de 'Rentenreform'.

Vanaf dat moment werden premies betaald uit het bruto inkomen (Premie uit bruto).

De latere pensioenuitkering was dan weer belast.

Dit is in wezen identiek aan het Nederlandse pensioen systeem.

 

De overgangsperiode van 2005 tot 2040:

Bedoeld voor diegenen die al vóór 2005 premies hadden afgedragen maar pas na 2005 gepensioneerd werden.

De opgebouwde rechten van voor 2005 werden omgezet in een belastingvrij deel van het pensioen.

De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van:

  • Het jaar van pensionering
  • Hoogte van het pensioen in het eerste jaar
  • Hoogte van het belastingvrije deel loopt terug van 50% voor in 2005 gepensioneerden tot 0% voor de lichting in 2040. Daarmee bedraagt de overgangstijd 35 jaar!
  • Het belastingvrije bedrag blijft hetzelfde over de jaren. Het wordt ook niet geindexeerd.

De 50% ontstaat omdat in Duitsland werkgever en werknemer ieder 50% premie bijdragen. Bij het vaststellen van het deel "Belastingvrij/Steuerfrei' wordt alleen naar uw bijdrage gekeken.

 

Het Duitse belastingvrije deel en de Nederlandse fiscus

De Nederlandse fiscus heeft dit recht op een belastingvrije uitkering nooit toegelaten in belastingaanslagen.

En daarmee wordt er dus dubbel belasting geheven over dat deel van het inkomen.

En dubbel belasten mag niet!

 

Over dit onrecht lopen een aantal individuele rechtszaken.

In de langstlopende zaak (bijna 6 jaar) die nu bij de Hoge Raad ligt heeft A-G Pauwels al geadviseerd de Staatssecretaris van Financien in deze zaak in het ongelijk te stellen!


De éénzijdige regeling

Deze puur Nederlandse wettelijke regeling werd in 2001 officieel ingevoerd en had tot doel te voorkomen dat er dubbel belasting wordt geheven over het deel buitenlands inkomen (in de breedste zin des woords) binnen het verzamelinkomen.

Indien van toepassing: hoe werkt dat dan wel?

  • Vaststellen belastbare verzamelinkomen
    • belastbaar NL inkomen plus
    • belastbaar buitenlands inkomen
  • Vaststellen van de belastingsom over dit inkomen volgens het NL schijventarief
  • Vaststellen welk aandeel van het inkomen uit het buitenland komt.
  • Vaststellen van de belasting minderende post '' elders belast' op de aanslag. (=buitenland% X belastingsom)

Het is dus echt een éénzijdige regeling vanuit Nederlands perspectief (unilateraal).

De belastingdienst heeft geen enkel idee hoeveel belasting er daadwerkelijk in het buitenland betaald is en heeft in deze ook geen contact met buitenlandse belastingdiensten.


Het herziene Duits-Nederlandse belastingverdrag

Oorspronkelijke verdrag 1959, herziene verdrag 2012, goedkeuringswet 2014, in werking 2016.

Toegevoegd Artikel 17: Pensioenen

 

Tot 2016: de 'oude' regeling

 

Altijd in beide landen belasting betalen.

Nederland paste daarna de universele éénzijdige regeling uit 2001 toe om dubbel belasten te voorkomen.

Let wel: dit is een door het Ministerie van Financien uitgewerkte- en opgelegde rekenmethode, geldig voor de hele wereld. Of de methode daadwerkelijk dubbel belasten voorkomt blijft onduidelijk.

 

Vanaf 2016 de invoering van het €15.000 kriterium (splitsing in 2 groepen).

Voor de 103.000 gedupeerden werd het gedeeltelijk stuivertje wisselen voor wat betreft land dat belasting heft.

  • Onder €15.000: alleen het woonland mag heffen. Daardoor geen dubbele belastingheffing meer  (95% van alle uitkeringen) en dus ook geen compensatie meer.
  • Boven €15.000: alles bleef zoals het was.

De algemene perceptie bij gedupeerden bestaat dat het vernieuwde Verdrag verdwijnen een duidelijk financieel nadeel bracht.

Die perceptie klopt: de Eenzijdige Regeling wordt door het Verdrag buiten spel gezet.

En het niet meer (laag) belasting heffen in Duitsland weegt hier niet tegenop vanwege de gevolgde rekenmethode.

 

We spreken hier over tientallen procenten meer belasting.

 

Aantallen: echt geld en echte mensen!

(Bron: eigen onderzoek Actiegroep)

Opgesplitst naar woonland en bronland en boven of onder de €15.000 grens:

Gebruikte categorie afkorting:

  1. wNLpDE<€15k = woonland Nederland; pensioen uit Duitsland; pensioen minder dan €15.000
  2. wNLpDE>€15k = woonland Nederland; pensioen uit Duitsland; pensioen meer dan €15.000
  3. wDEpNL<€15k = woonland Duitsland; pensioen uit Nederland; pensioen minder dan €15.000
  4. wDEpNL>€15k = woonland Duitsland; pensioen uit Nederland; pensioen meer dan €15.000
  •       : het aantal gedupeerde personen

  • € tot. : het totale bedrag aan buitenlands pensioen van deze gedupeerden.

  • € pp   : het gemiddelde bedrag aan buitenlands pensioen per persoon

 

a) In aantallen (naar woonland en pensioenhoogte):

b) in Euro's (naar woonland en pensioenhoogte)

Het lijkt er op dat beide landen de totale koek in Euro's 50/50 verdeeld hebben.

Dit staat in geen enkele verhouding tot de aantallen gedupeerden.

Hier komt voor emigranten en thuiswerkers nog de AOW bestraffing voor werken over de grens bovenop. 2% per persoon per jaar buitenlands verblijf.